blog.garaż.net

06 styczeń 2011

Nvidia Denver - ARM vs x86

Przez ostatnie dwa-trzy lata sporo się zmieniło na korzyść procesorów ARM. Na co dzień (jak zapewne również wielu z was) mam styczność z urządzeniami, które już dawno przerosły oczekiwania stawiane typowym narzędziom nazywanym niegdyś PDA lub smartphone. Teraz, aby rzeczywiście oddać sens należałoby mówić po prostu UMPC. Te korzyści (oprócz samej architektury) to oczywiście powszechność zastosowań oraz coraz większa wydajność, zbliżająca się bardzo mocno do standardowych stacjonarnych maszyn.

Motorola Milestone

Tym bardziej ciekawi mnie co szykuje Nvidia w rozwijanym projekcie Denver. Trochę informacji możemy znaleźć między innymi tutaj: “Project Denver” Processor to Usher in New Era of Computing.

Informacja jest tym bardziej ciekawa, że już teraz możemy się cieszyć urządzeniami z układem Tegra, który daje urządzeniom mobilnym niezłego kopniaka.

Wracając jednak do artykułu.

Denver frees PCs, workstations and servers from the hegemony and inefficiency of the x86 architecture. For several years, makers of high-end computing platforms have had no choice about instruction-set architecture. The only option was the x86 instruction set with variable-length instructions, a small register set, and other features that interfered with modern compiler optimizations, required a larger area for instruction decoding, and substantially reduced energy efficiency.

To jest chyba najciekawszy fragment. Pomijając nietrafiony argument o możliwości wybrania nowej architektury (tak naprawdę to główna zaleta x86 -- czy istnieje ktoś kto z własnej nieprzymuszonej woli lubi „portować" swoje oprogramowanie na ciągle zmieniające się architektury?) Nvidia wykorzystując architekturę ARM szykuje się po prostu do podboju rynku komputerów osobistych i maszyn serwerowych!

Takie informacje mogą tylko cieszyć i to co najmniej z trzech powodów:

  • pstryczek w nos dla Intela -- dla równowagi przyda się jeszcze jeden silny gracz,
  • wielka szans dla mniejszych firm, które będą miały okazję wybić się na nowym rynku,
  • większe szanse na pojawienie się naprawdę „zielonego", energooszczędnego i wydajnego sprzętu w większych ilościach i w niższej cenie (na razie tylko słyszałem o kilku netbookach wykorzystujących ARM).

Zobaczymy jednak co przyniesie czas. Równie dobrze cały projekt może okazać się wielkim niewypałem -- chociaż już teraz urządzenia oparte o ARM są ogromnie popularne, na PC (głównie) i serwerach może wygrać po prostu przyzwyczajenie i przewaga ilościowa w istniejącym oprogramowaniu. Bądźmy jednak dobrej myśli. ;)

Komentarze

  • sprae (2011-01-06 14:23:16):

    Należy dodać, że wczoraj na CES Microsoft zaprezentował Windows (7+) uruchomione na ARM razem z Wordem.
    Co do wydajności ARM, to nie wiem czy się zbliża do czegoś. Na razie jest jakieś 5x wolniejsze (Crotex A8) od C2D (zegar w zegar). Uwzględniając rzeczywistą średnią różnice zegarów wychodzi 10x.
    I nie ma się co z tym spierać - ARM ma zużywać mało energii i robi to świetnie.

  • SebaS86 (2011-01-06 14:30:45):

    Ale w zastosowaniach ciężkich obliczeniowo, myślę, że te dysproporcje będą mniejsze - głównie dzięki DSP i jednostkom wektorowym. Ciekawią mnie te przeliczniki wydajności, które zacytowałeś możesz bardziej rozwinąć temat (jakieś odnośniki?). Ciekawe też jak ma się stosunek wydajności do zużywanej energii, bo może się okazać, że upchanie kilku rdzeni ARM wyrówna możliwości obliczeniowe nie zwiększając drastycznie zapotrzebowania na energię.

  • sprae (2011-01-06 15:04:25):

    Na DSP ktoś musi napisać program. I to nie jest jakieś hop siup, że wystarczy skompilować C. Może jak pojawi się jakiś oficjalny kernel OpenCL będzie lepiej. Jednostki wektorowe w ARM są tak biedne, że nie ma co ich porównywać. Nie ma co popadać w chciejstwo, na każdą nową generację ARM przypada kolejna generacja x86 - teraz i7k, która jest masakrycznie wydajna i ma 256b SSE/AVX i jednostki szyfrowania.

    To są moje benchmarki, które stosuje wewnętrznie w produkcji aplikacji.

    Co do serwerów to Facebook planuje przejść na ARM, a tam programów analitycznych, przetwarzających masowe ilości danych nie brakuje. Zatem może jakiś przelicznik wydajność/energooszczędność/zajmowana przestrzeń gdzieś się tam odnajduje.

    Sukces ARM wydaje mi się sprowokowany tym, że świat przesiadł się na komputery przenośne (laptopy/netbooki), a one pod względem wydajności (głównie graficznej) nie rozwijają się tak szybko jak stacjonarne. To pozwoliło nadgonić atrakcyjności ARM.

  • SebaS86 (2011-01-11 22:56:33):

    Dla tego z planami Nvidia'i wiążę dość duże nadzieje, mają ogromną wiedzę i możliwości aby dać ARM-om wydajniejsze i prostsze do oprogramowania jednostki wektorowe, DSP czy układy graficzne.

Comments !